Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
РОЗДІЛ ДЛЯ ВОДІЯ
Поради
2013-03-05 | Niebezpieczne dziury w jezdni

Niebezpieczne dziury w jezdni

Końcówka zimy, to taki okres, w którym jak grzyby po deszczu, w zasadzie z dnia na dzień pojawiają się dziury w jezdni. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy są występujące w tym okresie częste wahania temperatur, naprzemiennie przymrozki i odwilże, które zamieniają drogi w szwajcarski ser. Na niektórych odcinkach dróg, szczególnie na tych już wielokrotnie wcześniej łatanych, dziur pojawia się tak wiele, że praktycznie nie da się przejechać, bez zaliczenia kilku wyrw. Pomimo, że drogowcy, starają się łatać i uzupełniać ubytki w miarę na bieżąco, to poniżej doradzamy, jak poruszać się po drogach w okresie tzw. przedwiośnia, żeby nie uszkodzić samochodu.
 

Czym grozi niefortunny przejazd przez dziurę?

Nie zawsze kierowca ma możliwość ominąć dziurę w nawierzchni – czasami zbyt późno ją zauważymy i nie zdążymy przed nią odpowiednio wyhamować lub ominięcie jej wiąże się ze zbyt gwałtownym i niebezpiecznym manewrem, który może zaskoczyć innych użytkowników drogi. Pomimo ostrożnej jazdy po dziurawych drogach, możemy nawet nie zauważyć, kiedy nastąpi poważne uszkodzenie naszego pojazdu. Bardzo wiele zależy jednak od prędkości i techniki przejazdu przez wyrwy w drodze. Poniżej kilka konsekwencji niefortunnego „wpadnięcia” w dziurę – uszkodzenia mogą objąć nie tylko układ jezdny – co może się zdarzyć: uszkodzenie drążków kierowniczych, łączników stabilizatora, tulei wahacza, opony, felgi, miski olejowej, uszkodzenie układu wydechowego.

Szczególnie uważać muszą kierowcy samochodów z obniżonym zawieszeniem oraz z niskoprofilowym ogumieniem. Niżej osadzony samochód jest bardziej narażony na bezpośredni kontakt z podłożem, a opona o niższym profilu gorzej absorbuje energię, przez co bardziej narażona jest również felga. Zwiększoną uwagą powinni wykazać się również właściciele samochodów z nowoczesnym, ale dość delikatnym zawieszeniem wielowahaczowym, wykonanym w dużej części ze stopów lekkich – temat na pewno dobrze znany m.in. właścicielom VW Passatów produkowanych od 1996 r. Większym ryzykiem obarczeni są również kierowcy, którzy zdecydowali się na pozorne oszczędności, dokonując zakupu niskiej jakości opon czy felg stalowych lub aluminiowych. Tańsze, niskiej jakości opony czy felgi wykonane są z gorszych jakościowo surowców, co przekłada się bezpośrednio na ich wytrzymałość i trwałość.

Jak przejechać przez dużą dziurę w drodze?

Jeśli stajemy w obliczy sytuacji, że nie uda nam się ominąć dziury, ponieważ zbyt późno ją zobaczyliśmy i musimy przez nią jakoś przejechać, to warto zastosować się do kilku rad, aby zminimalizować ryzyko ewentualnych uszkodzeń auta.

  1. Maksymalnie wyhamuj pojazd, w celu zmniejszenia prędkości przejazdu samochodu przez dziurę, ale tuż przed nią – zdejmij nogę z hamulca. Chodzi o to, aby w momencie przejazdu przez dziurę amortyzator nie był ugięty, bowiem wówczas energia uderzenia zostanie przeniesiona na zawieszenie bądź koła i może dojść do poważnych uszkodzeń. Dobrze też jest wcisnąć sprzęgło, aby ochronić przed energią uderzenia skrzynię biegów oraz silnik.
  2. Nie najeżdżaj na dziurę ze skręconymi kołami. Uchroni to układ kierowniczy przed zbędnym przeciążeniem.
  3. Jeśli dziura znajduje się na zakręcie lub na łuku, postaraj się najechać na nią kołem od wewnętrznej strony zakrętu (czyli np. w lewym zakręcie – lewym kołem). Koła od strony zewnętrznej są znacznie bardziej obciążone i dużo gorzej zniosą kontakt z przeszkodą.

Podsumowując, warto w tym okresie zwiększyć czujność i ograniczyć prędkość – dzięki temu nie tylko zwiększamy sobie szansę, na wcześniejsze zauważenie dziury i ominięcie przeszkody, ale też ograniczymy konsekwencje ewentualnej „wpadki”.